tisdag 4 november 2014

Två karmstolar i 30-talstyg

Har klätt två karmstolar i ett mycket vackert tyg från Ian Sanderson. Designern var på loppmarknad när hen sprang på ett tyg från 30-talet, gick direkt hem och ritade av rapporten och så trycktes det upp för Sanderson. Kul historia, tycker jag.

Här nedan ser du hur stolarna var klädda innan. Ett grönt glansigt tyg som tappat lystern, rätt nedsutten sits också. 


Väldigt fin underspänning satt undertill. En slags blågrön ylleblandning tror jag. 


Avklädd in på bara skelettet. 


Började med ryggen. Spikade en grundväv först.


Lade sedan på kakan som jag sparat sedan innan.


Spikade fast den gamla grundväven intill den nya.

Dags att spänna upp och spika domestiken.



 Lade på en tunn fiberfil innan tyget skulle på.


Tog ut mitten på ryggen och på tyget. Nålade upp tyget och spikade fast det.



Strök lite lim längst med klamrarna så att tyget inte skulle fransa sig och sedan skar jag bort överflödigt tyg med en mattkniv.


Framrygg klar.
 På bakryggen satte jag tillbaka pappen som jag också lagade med lite tejp eftersom det var ett litet hål i den.


Spikade upp en tunn fiberfil ovanpå pappen.


 Tog upp mitten på bakrygg och tyg och spände upp tyget.


Jämförde så att mönstret på bakryggarna skulle bli lika. Mönstret på framryggarna gjorde jag inte lika men bakryggarna fick samma mönster.


Limmade och skar bort tyg som innan.
Blev rätt lika bakryggar, tycker jag.



Sitsarna var rätt nedsuttna som sagt. Så där fick jag spika ny sadelgjord.






















Spikade grundväv innan jag lade på kakan som jag sparat. Använde inte hela kakan för att då hade sitsen blivit för hög.





















För att få fin form på sitsen fyllde jag med lite extra kroll.



















Spikade fast gamla grundväven intill den nya. Fick göra en förlängning med väv baktill eftersom den hade trasats sönder och kunde inte spikas fast annars. Limmade bara på en extra bit entränning (en sorts väv som är väldigt glest vävd) på den gamla väven.

För att inte få så vassa kanter tog jag en tjockare fiberfil längst med kanten på stoppningen innan jag lade på en tunn fiberfil över hela sitsen.



Sedan var det dags för domestiken. Nålade först upp den men då kunde jag inte se hur det såg ut på kanten riktigt så Sonja föreslog att jag häftade upp med klammer istället. Då syntes det bättre hur slutresultatet skulle bli och jag kunde justera spänningen på domestiken därefter.




Jag gjorde samma sak med tyget. Hela 6 uppklipp på den här sitsen. Det var svårt men jag tycker att det blev riktigt bra till slut. Det svåraste var att få till runt frambenen. Jag fick mycket hjälp av Sonja.



Spikade fast tyget undertill på sitsen. Fick justera och dra tyget fram och tillbaka för att få ut alla vecken.




















Så var stolarna nästan klara.


Dags att sy dubbelkeder, keder uttalas som tjäder. Jag har sytt enkel tidigare men det var första gången jag gjorde en dubbel.
Jag klippte till remsor breda nog för dubbelkeder, skarvade ihop så att de var långa nog att räcka till båda stolarnas bak- och framrygg. Bytte till kederpressarfot på maskinen och sydde först en enkel keder, bytte pressarfot igen till en som är till för dubbelkeder och sydde den.

Enkel
Påväg att bli dubbel




















Strök lim på baksidan innan jag klippte bort allt överflödigt tyg.




















Sen var det dags att limma kedern på stolarna. Lade skarven vid en skarv i träet i nederkant, då är det mindre risk att den syns.























 Färdigt! Två fina karmstolar från 40-talet i ett vackert tyg med mönster från 30-talet.




2 kommentarer:

  1. Hej Ida,
    Jag behöver hjälp med att sy dubblekeder. Kan du ge mig råd hur jag ska göra?
    Mvh
    Nina

    SvaraRadera
  2. Hej, Nina!
    Vi har en speciell pressarfot för just dubbelkeder. Det dom är bra att tänka på då är att hålla tyget och linan sträckt så att det inte blir veck och att limma bak innan du klipper bort överflödigt tyg.
    Du kan göra dubbelkeder med en enkel kederpressarfot men det brukar inte bli lika snyggt. Då får du göra en vanlig keder först men klipp tygremsan bredare eftersom du ska få plats med en till lina. När du gör den andra är det viktigt att se till att tyget hamnar riktigt sträckt mot linan så den inte blir "påsig". Var försiktig när du klipper bort överflödigt tyg eftersom det då hamnar i mitten istället för på baksidan.
    Med vänlig hälsning, Ida

    SvaraRadera