fredag 28 november 2014

Fler sitsar!

Jag och Sonja hjälptes åt med ett jobb där vi klädde åtta sitsar supersnabbt. Behövde inte göra så mycket åt stoppningen, bara fylla upp lite så mitten kom upp.

Jag klädde av sitsarna, Sonja fyllde upp och spände upp tyget grovt, jag spände upp det sista och spikade fast tyget och Sonja gjorde hörnen. Tog kanske totalt 3-4 timmar inklusive hembesök för att hjälpa kunden få av sitsarna från stolarna och sedan för att sätta fast dom igen.

Gammalt tyg.
Nytt tyg!
Kunden blev supernöjd och tackade för att det gått så snabbt och för bra service.

Jag gjorde också ett par sitsar som skulle gå från ett rätt tråkigt orange tyg till ett romantiskt blommigt tyg.



Klädde av underspänning och tyg. Sitsarna var fina i stoppningen. Antagligen stoppade med kroll och tagel. Lade bara på en halv vadd i mitten på sitsarna och en tunn fiberfil ovanpå det innan jag spände upp tyget. Jag fick välja motivet. Kunden ville bara att det skulle vara olika blommor på dom. Kunde vara ekonomisk och fick ut båda sitsarna på en bredd. Det betyder att jag kunde klippa båda sitsarnas tyg bredvid varann på tygrullen och undvek alltså spill.

Sitsen till vänster med fiberfil och sitsen till höger med uppspänt tyg.
Spände upp tyget på båda sitsarna och kollade trådrakan och så att mönstret låg snyggt innan jag spikade fast det.


Spikade hörnen med ett veck mot hörnan och klippte bort överflödigt tyg.

 Spikade underspänning.


Färdiga supergulliga sitsar! Tog kanske 2-3 timmar att göra dessa två, om du ville jämföra med dom supersnabba sitsarna innan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar