fredag 21 november 2014

Två sitsar - 20-tal

Dom här sitsarna ska vara i två stolar som är hos målaren och ska piffas upp lite, jag fick fixa sitsarna. Hoppas att jag kan visa hela stolen sen när sitsarna är på plats i stommen.
Jag har gjort 4 sitsar till samma kund innan, dom finns i det här inlägget.

Kunden har köpt stolarna på auktion eftersom hen ville komplettera sitt möblemang till 6 stolar. Tyget som satt på innan är ett rätt klassiskt tyg. Det hade tappat mycket färg och var fläckigt.



Behövde inte göra så mycket åt stoppningen. Bara fylla upp lite.


Lade ett lager fiberfil på sitsen som jag "naggade" i kanten så den inte ska kännas så tydligt när jag spikade en tunnare fiberfil ovanpå. Spikade den i kanten så det inte ska bli så tjockt undertill.


Spände upp tyget med 45 graders klammer först innan jag spikade ner helt. Får en jämn spänning genom att dra tyget lite utåt kanterna. Spänner först fram och bak innan jag spänner åt sidorna.
Här är hörnen raka så jag gör ett veck i framkanten. Regeln är att en inte ska kunna titta in i vecken om en ser sitsen framifrån. Ett exempel på ett sådant hörn kan du se i det här inlägget från mina första övningar när jag precis börjat skolan i Ljungby :)


Täcker klammer och tygkant med svart tygtejp.



Färdiga sitsar!


UPPDATERING:

Nu har stolarna blivit målade och såhär snyggt blev det ihop!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar