fredag 28 november 2014

Skyltning

Nu har jag gjort färdigt en stol som vi ska ha när vi skyltar om, typ som en Julskyltning. Fast vi kommer inte ha möbler som är så juliga egentligen. Men vi kanske sätter upp en ljusslinga och något granris kanske.

Den här stolen lämnade en kund in för ett tag sedan och tyvärr gick hen bort. Familjen ville inte ha stolen så vi fick behålla den. Så nu ska i alla fall den få ett nytt liv.

Fin bastant stol men rätt sliten i sitsen.



Tog av kakan och hittade den här fina sadelgjorden. Den påminner mig om gamla postsäckar och om Karl-Bertil Jonsson.





















Men den hade börjat säcka och var rätt torr så jag bytte ut den ändå.


 Ovanpå sadelgjorden spikade jag en grundväv.



Jag lade på halva kakan igen och en väv ovanpå den. Gjorde genomdragningar med femtrådigt garn. Jag var noga med att vaxa tråden så att den inte ska gå sönder. Det är stor påfrestning på garnet att dra igenom hela kakan, vävar och sadelgjord.


Vek in och spikade väven. Sydde av kanten med femtrådigt garn och var även noga här med vaxklumpen.


Sydde fastredningsstygn och redde på lite tagel i mitten, var en liten grop där så det behövdes inte utåt kanten, innan jag lade på resten av kakan som också den bestod av tagel och lite kroll.



Ovanpå taglet lade jag en vadd innan jag spände upp och spikade domestiken.
När domestiken var på plats kunde jag spänna upp tyget. Vi valde ett linnetyg med gult zebramönster på. Passar bra till stolen och kommer se snyggt ut i skylten.

Gjorde uppklipp för alla stolpar och spikade sedan fast tyget.




Jag fick välja ett möbelband som jag limmade fast med limpistol.
Snyggt!
Tror du att det kommer passa i vårt skyltfönster?


Vi skyltade om lite häromdagen också för att Sonja klädde en sån cool fåtölj som kunden inte kunde hämta på en gång. Blev snyggt med ett 50-talstema!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar