fredag 14 november 2014

Två stolar med klädd sits

Förra veckan var jag sjuk nästan hela veckan, var bara på verkstan halva måndagen och feberyrade lite. Den förmiddagen ägnade jag till att klä av en kontorsstol och en sits till en Wegner-stol som Sonja sedan klädde i ett ljust läder. Antar att jag var för febrig för att ta bilder men det kommer lite bilder på kontorsstolen lite senare i inlägget. Först ska jag visa vad jag gjort den här veckan.

Två stolar som ska få ett nytt fint gult tyg. Först klädde jag av dom. Den som gjort vid stolarna förra gången hade limmat på en skumgummi ovanpå domestiken. För att fylla upp lite antar jag.

Steg för steg. Gamla tyget, skumgummi, domestik med lim på och vadd.
Under vadden kaka, söndrig sadelgjord och sist stomme. 

Spikade ny sadelgjord och grundväv.



Lade på kakan igen och lät taglet ligga kvar på den för att behålla den någorlunda fyllig. 


Nålade upp en väv ovanpå kakan som jag gjorde genomdragningar i.




















Började spika fast väven innan genomdragningarna. I det här fallet gjorde det inget för jag behövde inte fylla kanterna, men egentligen ska en göra genomdragningar först och sedan spika väven. Gjorde så på den andra stolen. 





















Efter genomdragningarna spikade jag färdigt väven och sydde av kanten. Det gör jag för att stabilisera kanterna ytterligare och om det hade varit nödvändigt att fylla kanten hjälper avsyningen till att få ut kanten.





















Den andra stolen var ranglig och glipade mellan ryggen och sitsen. Jag slog av ryggen och skrapade av det gamla limmet så att det nya skulle fästa bättre. Limmade och satte på limknektar så fick det ligga några timmar och torka. Sedan kunde jag fortsätta och göra samma sak som med första stolen.



 När kakan var på plats sydde jag fastredningsstygn och redde på ett tunt lager tagel.




















Ovanpå taglet behövs en tagelspärr. I det här fallet klippte jag en lagom stor bit bomullsvadd och delade den på hälften så jag kunde använda den på båda sitsarna och att det inte blev för tjockt.


Bäddade in taglet i vadden och spände sedan upp domestik.




















Uppklipp för stolparna.





















Innan tyget lade jag på en fiberfil för att fylla upp ytterligare och för att det inte ska bli några skarpa kanter.


Nålade upp tyget och gjorde uppklipp för stolparna. Mönstret på sitsarna skulle vara likadant så jag spände upp dom samtidigt eftersom det är enklare att justera innan tyget är fastspikat.



Spikade fast tyget när jag var nöjd med hur mönstret låg och uppklippen var fina. Gjorde invik vid hörnen fram på stolarna.
Strök lim längst med klamrarna innan jag skar bort överflödigt tyg så det inte fransar sig.


Limmade ett fint band runt om ovanpå klamrarna.



Färdiga stolar!




Ska inte glömma vad jag lovat!

Jag hjälpte Sonja att färdigställa kontorsstolen. Jag smygsydde tyget på ryggen och hjälpte till att skruva ihop den igen eftersom det var jag som skruvat isär den och visste var skruvarna skulle sitta.

Rätt ovanligt att klä om en kontorsstol känns det som. Speciellt i ett sånt här tyg. Coolt blev det i alla fall! Innan omklädnad var det ett mörkgrönt tyg av någon slags offentlig-miljö-sort.




Började även på en annan stol men det får bli ett eget inlägg när den är klar.

Tills nästa gång, Simma lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar