fredag 28 november 2014

Stor träfåtölj

Fick uppdrag att byta sadelgjord på en stor träfåtölj. Det ska vara dynor i men dom var hela än så länge, så dom fick stanna hemma hos kunden,

Glömde ta kort innan jag tog av gamla sadelgjorden. Den var trasig och inte särskilt fint ditsatt innan. Egentligen ska det vara plastsadelgjord som sitter med metallspännen i ett träspår i den här sortens stol men eftersom träet redan var sabbat för det så valde vi att spika vanlig sadelgjord igen.

Innan satt där fyra sadelgjord rakt över och sedan hade den som gjort det innan satt en tvärs över också som var lindad runt träet och sedan fastsydd i sig själv. Såg inte så snyggt ut. Sedan var det en tygbit som var spikad ovanpå som var lite för stor.

Jag spikade fem sadelgjord rakt över.



Sedan mätte jag upp en väv att spika ovanpå som jag sydde in runtom på maskin. Eftersom den skulle spikas förvänt sprättade jag upp en av de fyra sidorna.
Spikade förvänt i den främre kanten med pappband undertill för att få en rak kant.
Spikade resten av väven med lång smal klammer och sen fick jag hjälp av Sonja att spika tellikor ovan på dom.
Spikades bara i fram- och bakkant.


Det svarta och glänsande är en tellika.
 Färdigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar