fredag 21 november 2014

Rutiga sitsar

Den här veckan har jag gjort massa lösa sitsar. Jättekul! Det går rätt snabbt så en ser resultat på en gång och därför kan en göra rätt många. Jag känner att det är superbra med upprepningen.

Eftersom det blir rätt mycket bilder gör jag ett inlägg per kundjobb.

Börjar med dessa rutiga sitsar, 6 st.


Klädde av dom genom att klippa ett kryss rakt över på ovansidan. På så vis kan jag bara dra av tyget med händerna eller med hjälp av tången rätt enkelt. Ofta brukar också klammern följa med lite så att dom enklare går att ta upp.


I det här fallet var trät väldigt mjukt så klammern satt långt ned och följde inte med tyget upp. Så det tog väldigt lång tid att få upp dom. Använde en prim för att först lirka upp dom och sen kunde jag ta dom med tången.



Svepte sitsarna med fiberfil. Började spika dom undertill men kom sedan fram till att det var bättre att spika på kanten istället så att jag inte behövde spika tyget så långt in undertill. 

Sitsen till vänster med skumgummistoppning. Sitsen till höger svept i fiberfil.
Klädde i ett naturfärgat linnetyg som kunden själv hade med sig.
Vek hörnen med veck på var sida om hörnan eftersom det är rundade hörn.








































Avslutade med att täcka klammer och tygkant med en svart tygtejp. Sätter klammern på ett speciellt sätt så att det blir snyggt i hörnen.







Färdigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar