fredag 31 oktober 2014

Avklädd Emma och klädda väntrumsstolar

Här kommer lite bilder från förra veckan.

Började med att klä av en liten Emma-fåtölj som skulle få ett ljusare och mer romantiskt tyg.
Det är mycket jobb att klä av en möbel och eftersom vi ofta mallar efter det gamla tyget kan jag inte bara slita av det. 

Innan avklädning.

Gammal vadd på ryggen och en trasig papp som Sonja bytte ut.

Mycket klammer och spikar.

Sitstyget var spikat i ovankanten istället för sytt eftersom det är trä ända upp. Här kan du också se ett gammalt tyg under som de inte tog bort vid förra omklädningen.


Avklädd!
Har tyvärr ingen bild på färdiga resultatet. Var inte jag som klädde den sen.

Jag och Sonja hjälptes åt med att klä några stolar till ett väntrum hos en kiropraktor. Sonja gjorde ryggarna och jag sitsarna.

Det var fem liknande stolar men inte helt lika. Alla hade klätt ryggstöd utom en och sitsarna var olika, varierande svängning i framkanten.  Det gjorde det lite svårt att veta hur jag skulle vika eller inte vika hörnen på varje sits så jag fick mycket hjälp av Sonja för att få till det snyggt.
En stol innan omklädnad.

Svepte sitsarna med fiberfil. Under den är det skumgummi, återanvänder såklart den gamla stoppningen. Tog ut mitten på sitsarna och på tyget så att jag lättare får det rakt när jag spänner upp tyget.


Mäter upp mitten.




















Den här sitsen var inte så svängd i framkanten och rundade hörn så där kunde jag bara dra ihop tyget och dra tills det inte var några rynkor på kanten eller på ovansidan och sedan skjuta fast. De bakre hörnen gjorde jag invikta.


På med underspänning och sedan montering av sitsen tillbaka på stolen.


Sitsen nedan är mycket mer svängd i framkanten så där fick jag göra uppklipp och invik. Klippte bort så mycket tyg jag kunde för att inte få så tjocka hörn.

Innan omklädning, underifrån.

En annan sits efter omklädning, innan underspänning, underifrån.

Med underspänning.


 

Färdiga stolar! 


 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar