fredag 26 september 2014

Sypall

Här är en sypall jag klädde om ganska nyligen.


Såhär såg den ut när jag fick den.

Praktiska fack inuti.

 Såhär såg pallen ut när jag hade klätt av tyget. Locket verkade ha en kroll-tagelstoppning som jag inte behövde göra så mycket åt, mest bara jämna ut med vadd. Sidorna var uppbyggda med gråvadd som tidigare varit fastlimmad. Limmet hade släppt för länge sedan så jag fick göra mitt bästa för att limma dit det igen med spraylim.
Klädde sedan både lock och sidor med en tunn fiberfil för att jämna till ytterligare. Som synd är verkar jag inte fått några bilder alls på det. Det var vitt och superfint i alla fall :)

Klippte till tyg och skarvade eftersom bredden på tyget inte var tillräckligt långt för att nå hela vägen runt pallen. Mönsterpassade och sydde skarven på maskin. Det blev en bit på ca 15 cm. Det är bäst att lägga båda skarvarna ganska nära varann så det inte syns en skarv från vilket håll pallen än står.



Nålade upp tyget på pallen. 



Spikade i öppen kant och satte sedan ett bomullsband som skydd. Verkar som jag varit himla dålig på att ta bilder på den här pallen. Kan också vara att de försvunnit på något sett i överföring från telefonen... Förlåt!
Klädde locket också såklart, där kunden valt att centrera den lilla räven. 


Satte först dit bara det här möbelbandet i "midjan" på pallen. Men det passade inte och räckte inte heller till både midja och lock så jag tog bort det.



Hittade istället ett mycket bättre och finare möbelband som räckte till båda. Då blev jag helnöjd!




Här syns skarvarna. Kunde bara mönsterpassa den  jag sydde på maskin. Den andra smygsydde jag när allt var spikat.
Det fina locket!


Fick till och med stå i skyltfönstret ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar