fredag 26 september 2014

Får-fåtölj

Du kommer snart förstå varför jag kallar det Får-fåtölj.
Det här var ett kundjobb som redan påbörjats. Sitsen var renoverad men inget hade gjorts åt ryggen och inget tyg var på. Kunden hade haft svårt att bestämma sig för vad fåtöljerna skulle vara klädda med. Det var ett fåtöljpar. Jag gjorde en och min klasskamrat Karin gjorde den andra.


Såhär såg den ut när jag fick den.
 Ryggen var inte så bra i stoppningen så jag fick ta bort allting och börja bygga upp den. Satte dit en grundväv först.



Redde kroll och satte en väv ovanpå det som jag gjorde genomdragningar i. 






När grundstoppningen var klar skulle jag börja få till formen på ryggen. Det skulle vara en slags rörstoppning, eller vad en ska kalla det för.
Jag fick dela upp domestiken i tre delar eftersom ryggen skulle ha en mittenbulle och sen två sidobullar. Stoppade dessa med bomullsvadd.



Smygsyr fast en av delarna på baksidan och fäller sedan över de andra delarna.

Smygsydde ihop den sista delen.



Kunden ville klä i ett tyg som ser ut som fårskinn. Ville även att vi skulle klä armstöden.



För att markera rörstoppningen drog jag ett garn i skårorna innan jag kunde dra möbelbanden där.



Ny papp på ryggen.





















 KLAR!


2 kommentarer:

  1. Coolt! Lite synd att kunden ville klä armstöden bara. Älskar såna fina gamla träarmstöd. Men smak som bak etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också gamla träarmstöd så det tog emot lite faktiskt... :)

      Radera