fredag 26 september 2014

Blandat från min första tid som lärling

Här kommer lite blandade bilder på grejer jag gjort sedan jag började som lärling. Har tyvärr inte alltid bilder på hur de såg ut innan.


Två stolar med stoppad rygg och sits.
På de här stolarna har jag inte gjort så mycket åt stoppningen då den var rätt fin. Bara jämnat till med bomullsvadd.
Sitsarna är klädda med samma mönster men ryggarna har fått olika så att så mycket som möjligt av mönstret ska komma med.

Framrygg
Bakrygg


Sits

 Bilderna i det här kollaget visar när jag klädde av en fåtölj som var klädd i läder innan.
Kul när förre tapetseraren skrivit när det blivit omklädd senast och av vem. Den här verkar ha blivit klädd 1946 senast.

Jag sydde 2 kuddar för ett tag sedan. Använde en färdig pappmall för att få rätt storlek till 50x50-kuddar. Ingen dragkedja så jag fick smygsy ihop den sista sidan efter att de fått stoppning. Nålade fast kudden i skivan för att kunna få så fina stygn som möjligt, de ska ju inte synas. 


Färdiga kuddar.


Fyra sitsar att klä om. Hade skumgummistoppning innan som hade smulat sig rejält. Hade en papp som underlägg så att det skulle vara lättare att städa undan och hade dammsugaren nära till hands.
Fick skrapa sitsarna för att få bort resterande skumgummi och gammalt lim. 

Skar till ny stoppning av polyeter som jag limmade fast med spraylim. 


Limmet och polyetern fastnar gärna på fingrarna. Viker in kanten för att få en fin avslutning på kanten.

Två sitsar klädda med tyget. Två sitsar har fått polyeter och sedan är det fiberfil spikad ovanpå det.





















Sitsarna klädda och har fått ett fint bomullsband som avslutning undertill. Inte bara för att det är snyggt utan också för att tyget inte ska fransa sig när en spikat det i öppen kant.


Tyvärr har jag ingen bild på hur den här pallen såg ut innan, den hade ett grönt manchestertyg. Lite sliten. Nu fick den ett glatt orange tyg istället. Behövde inte göra något åt stoppningen.



Speciella veckade hörn som passade fint på den här pallen.

Ibland får vi in olika sorters britsar som vi klär om. I det här fallet var britsen från en skolsköterskemottagning. Kläddes i MFF-blå vävplast. Stoppningen var skumgummi som var rätt fin förutom ett hål som jag fyllde med vadd och sedan svepte jag hela med fiberfil innan jag klädde med vävplasten. 


Klädde en lite speciell stol med förskjutet ryggstöd, du kommer förstå vad jag menar. Fyllde upp stoppningen något med vadd. Såg ut hur mönstret skulle ligga på sitsen, nålade upp och spände tyget innan jag sköt fast det.


Hittade ett perfekt band till färgen men det var för tjockt så det skulle stått ut för mycket. Satte mig då och lirkade ur den lilla stoppningen i möbelbandet och då blev det perfekt!




















 Hjälpte till med sitsen på den här lilla Emma-fåtöljen. Satte dit en ny grundväv, lade på den gamla "kakan" igen och fiberfil ovanpå den som jag spikade fast i kanten.




















Såhär fin var den efter att den var klar. Se så mycket en bra grundstoppning kan göra ;)


Ordnade stoppningen på dessa två stolarna. Plockade bort domestiken jämnade till med bomullsvadd och satte sedan på domestiken igen. Bra att återanvända så mycket som möjligt. 
Före

Efter
(och en till) Efter




















Hjälpte till att klä av och även klä en Dux-soffa. Sonja, min läromästare, gjorde det mesta men jag hjälpte till lite här och där. 
Här har jag gjort knappar som jag mätt upp på en av ryggkuddarna var de ska sitta.

Här har jag dragit igenom några knappar och håller på att dra igenom en.

Baksidan när jag dragit igenom knapparna. Satte dit små tygbitar innan jag hade fått dit motknappa

Framsidan med knappar.
 Mätte sedan upp var knapparna skulle sitta på sittkuddarna med hjälp av det gamla tyget.

Färdig soffa med lite slarvigt placerade ryggkuddar.

En kund kom in med en soffkudde, sits, som blivit sliten i tyget. Jag fick i uppgift att sy nytt fodral till den.
Mallade efter det gamla tyget.
Sonja visar hur en får lika hörn på tyget.

Sydde kanterna i overlock så att det inte ska fransa sig.

Sydde dragkedja.

Färdig dyna. Har sytt dragkedja, keder och dragit genom knappar. Det är en vändbar dyna så det är knappar på båda sidorna.

Hjälpte till med en Bröderna Andersson-fåtöl med fotpall.
Sydde keder

Körde kedern i overlock.

Sydde fast keder på tyget som skulle vara på fotpallen.

Naggade kanten så att det skulle bli fint i hörnorna.

Sydde nackkudden till fåtöljen. Trodde jag hade fler bilder på det men hade visst bara på när jag svepte innerkudden med fiberfil. Sydde fodral till kudden med dragkedja och motvikt som gör att kudden hänger kvar på fåtöljen.

 Smygsydde bakryggen på fåtöljen också.


Fåtöljen leveransklar tillsammans med fotpallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar