fredag 26 september 2014

Canapé/Divan/Schäslong

Kärt barn har många namn... För enkelhetens skull kan vi kalla det för en divan. Jag tycker i alla fall att den här hade passat hos Freud.
Här är ett kundjobb jag gjorde på skolan. Totalrenovering av en divan plus att det skulle sys ett fodral till den.
Kunden ville först återanvända tyget som satt på men jag föreslog att hen skulle välja ett nytt tyg eftersom det var en del hål i tyget och väldigt dammigt. Kunden tog mitt råd och kom förbi en dag med ett tyg som hen hade hemma.

Det är ganska många steg eftersom det är en totalrenovering och du kommer känna igen många steg från andra grejer jag gjort innan. Kommer därför mest ha bilder och kanske skriva något till bilderna ibland.



Uppochner men enda bilden jag har med originaltyget. Det var nog rätt fint en gång.
När jag klätt av tyget och tagit av "kakan" såg det ut såhär. Väven trasig och resårernas snörning hade gått av, vissa resårer var också sönder.
Mäter ut var sadelgjorden ska spikas.
Spikning av sadelgjord.
All sadelgjord är spänd och spikad. Behöver lägga ett kors i ändan så att jag kan placera de nya resårerna på rätt plats.
Spänner upp en tråd med hjälp av en tving så att jag får rätt höjd på resårerna.
Börjar med att spänna ned de mittersta resårerna.
Här syns några rader där de mittersta är nere och så nästa steg där hela raden är nere.

Spänner åt andra hållet för att räta upp.





Snygga knutar!
Grundväven som spänts löst över resårerna. Sytt fast dem i resårerna och sedan spikats fast.
Kroll som reds på. Min gamla lärare som gillade att stå och hänga vid min divan, bra utsikt över klassrummet :)
Väv ovanpå krollet.
Genomdragningar.
Genomdragningarna klara och nästa steg är kantstoppning. Kantstoppning känns ofta som ett evighetsprojekt. Kanten slukar kilovis med kroll. Men det är bara att kämpa på, den ska upp!
Fin och fylld kant! Använder prim för att knuffa krollet dit jag vill och ibland går det lite väl mycket hål i väven. Använde en liten bit väv och limmade fast den över hålen så blev det fint och bra igen. Du kan se den vid benet närmast.
Avsyning av kant för att få rätt form och få ut kanten. Två stycken, för att kanten var så stor.
Den nya "kakan" är klar!

Botten är redd med tagel och ovanpå det domestik.
Tagel på sitsen.
Domestik ovanpå taglet som smygsys ihop med botten.


Nu till armstödet/kudden. Grundväv först.
Metallstången där är en tenkant.
Även tenkanten ska ha grundväv så ingen stoppning läcker ut.

Lagt den gamla "kakan"/stoppningen på grundväven och sedan en väv ovanpå det som jag gjorde genomdragningar i.
Lite kantstoppning med tagel för att få en fin rundning.
Lite ojämn men det ordnar upp sig med tagel ovanpå.
Tagel på plats och så domestik.

Närbild på tyget som kunden kom med. Det är någon slags silvrig vävplast i botten och någon slags glansig svart syntethår på det.
Vadd som tagelspärr under tyget.




Tyget räckte precis till allt utom en liten snutt under armstödet/kudden. Kom överens om att vända tyget på snedden så den delen kunde kläs med samma tyg.

Lägger väck vid benen i "fotändan"

Smygsydde fast möbelsnodd som passade till tyget.
Mallar upp för överdraget.
Klipper enligt mallen och sydde sedan ihop på maskin.
Kunden ville att överdraget skulle kunna fästas undertill så det löste jag med kardborreband som spikades undertill och den mjuka delen sydde jag fast på fodralet.
Tyget som kunden lämnade räckte inte till hela fodralet så jag fick använda ett passande tyg till snuttarna vid kudden.
Divanen visades upp på Hantverksdagarna som arrangerades på skolan.

1 kommentar: