fredag 26 september 2014

Liten IKEA-fåtölj

När jag hade gjort klart min Farmor-fåtölj på skolan fick jag börja göra kundjobb. Här är en liten fåtölj från IKEA som skulle kläs om. Kunden själv hade försökt täcka den med ett gammalt lakan som var spikat med häftpistol i botten. Den lilla fåtöljen hade varit tuggummi-rosa innan.



Kunden valde ett jättehärligt tyg. Tror mönstret kallas gåsöga.
Stoppningen behövde jag inte göra något med. Själva stolen var av pressad frigolit och så var det skumgummi ovanpå det. Lade bara lite fiberfil och sedan tyget på det.
Började med att nåla upp innerryggen och sedan armstöden. Använde samma metod som på Farmor-fåtöljen, att se så att mönstret följer en linje över ryggen och armstöden och så smygsydde jag ihop armstöden med ryggen för att sedan kunna sy det på maskin.




Hopsytt på maskin.


Nålade upp tyget på stolen igen. Eftersom den är till stor del av frigolit finns det ingenstans att dra bak tyget som man normalt gör. Men det satt en trälist längst med sitsen så jag kunde skjuta fast tyget där. På bakryggen limmade jag fast domestik som jag sedan kunde sy fast framryggen i. 

Här är domsetiken limmad och framryggen nästan helt fastsydd.















På sitsen skulle det ligga en dyna, men under den måste det ju också vara snyggt. Grå väv hopsydd på maskin med framkanten som också den skulle följa mönstrets linje från innerryggen. Väven smygsydde jag fast och framkanten spikades undertill.


Ryggen skarvade jag ungefär på samma sätt som innerryggen. Men här uppstod problem! Jag hade börjat klippa där skarven skulle vara och upptäckte att jag hade lagt skarven fel... Mösterpassningen med innerryggen var klar och jag hade redan klippt. Ajajaj! Dessutom var det här precis innan ett lov. Det är inte kul att lämna ett arbete en hel vecka som det gått tokigt med.
När jag kom tillbaka till skolan var jag inte säker på hur det skulle gå, jag visste inte om tyget skulle räcka till både bakryggen och dynan jag skulle sy.
Men jag lyckades lösa det genom att matcha stilen på sitsen under dynan. Så det är en del gråväv på undersidan av dynan. Då blev den inte vändbar men det gör ingenting.
Dynan som hörde till fanns inte kvar så jag fick tillverka en egen. Mallade efter stolen för att försöka få till rätt storlek. Skar ut dynan ur polyeter/kallskum. För att få rätt höjd på den fick jag limma ihop två olika storlekar. En 2 cm och en 3 cm för att få en dyna på 5 cm höjd.

Polyetern utskuren med fodralet jag sytt bredvid.

Svepte in polyetern i fiberfil för att få mjukare form.
Fodralet till dynan sydde jag på samma sätt som polyeterdynan i det här inlägget.






Fåtöljen klar! Supersöt! Det enda jag hade gjort annorlunda är dynan. Jag tycker den sticker ut lite väl mycket. Annars blev jag väldigt nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar