fredag 5 september 2014

Farmor fåtölj - Carl Malmsten

Den sista obligatoriska uppgiften på skolan jag gick på innan var att klä om en fåtölj som heter Farmor, designad av Carl Malmsten. Inte mig emot!

Uppgiften var endast att klä om den, inte att göra något åt stoppningen. Det är en övningsfåtölj som skolan äger så flera elever har klätt om den innan mig.
Såhär såg fåtöljen ut innan jag satte klorna i den. Vitt präglat tyg med egenflätad möbelsnodd av vävplast, även ryggen och knapparna var klädda i vit vävplast.
Jag började såklart med att klä av den. Det enda som skulle vara kvar var domestiken på sitsen, stoppningen under den (såklart) och stoppningen på ryggen.
Efter stripp såg den ut på det här viset. Det mörka är tagelstoppningen och det vita är domestiken.
Jag började med att klä sitsen, en gör det som regel. Kollade ut hur jag ville att mönstret skulle ligga på sitsen och klippte till en fin bit.
Nålade upp tyget på sitsen och markerade var besperingen skulle sitta. Besparing är alltså tygbitar, spilltyg, som inte kommer att synas när fåtöljen är klar, används för att kunna spika ned tyget utan att slösa på det dyra möbeltyget.
Här är besparingen på plats och uppklipp gjorda för att tyget ska komma förbi stolparna och spänningen på sitsen ska vara bra.
När tyget är tillräckligt uppspänt spikas besparingen och tyget sys fast i framkant. Kanten sys för att tyget ska sitta på plats.



Avsydd kant.




Nu ska sitsen också kläs i framkanten och eftersom tyget är mönstrat är det fint att göra mönsterpassning. 
Jag kollade på tyget för att se vilken blomma som skulle gå ihop var och klippte till en bit som passade. Nålade upp och smygsydde i överkant, spikade i nederkant.
Här har jag även klätt stolparna med stolpbitar. De kommer inte kläs av det andra tyget på något sätt och skulle bara vara trä annars. Tyget som är i framkanten går bakom stolpen så jag har gjort ett uppklipp där.
Sytt och spikat.


Såhär är tyget fäst bakom stolpen.













Möbelband sys fast på sitsen. Spikas bakom vardera stolpe.




















I nedre framkanten ska det vara en list. Den mönsterpassas också. Tyget spikas förvänt med en bit papp bakom.
Sitsen klar!

Nu är det dags att börja med ryggen. Domestik ska på och det är en speciell teknik som används eftersom det är en svängd rygg. Vi gör den här tekniken på både domestik och tyg för att få öva. Jag tror inte en måste göra så på domestiken i vanliga fall.

Verkar ha varit väldigt koncentrerad på uppgiften så jag har väldigt få bilder.

Det jag gjorde var att nåla upp domestik på ryggen, sedan nålade jag upp domestik på armstöden och sydde ihop dessa. Först för hand och sedan på maskin. Markerade på domestiken var ryggen och sitsen möts och var armstöden finns. Sydde därefter på en bit domestik som veckades, såg ut som en liten kjol men kallades för krage. Den delen skulle sedan dras bak och spikas. Bättre förklaring kommer på själva tyget... Hoppas jag :)

















Domestik på rygg klart!
Spände upp tyget på ryggen.
Mönsterpassning av armstöden går inte så det en får göra är att se så att blommorna, i det här fallet, hamnar i en rak linje från ryggen och ut. Så samma blommor som är på ryggen fortsätter ut på armstödet. Jag använde vattenpass och nålar för att kolla ut så de hamnade rätt.
Spände upp tyget på armstöden och smygsydde ihop det med tyget i ryggen. Markerade för kragen.
Mycket nålar blir det...
Tog av tyget från fåtöljen och gick till symaskinen för att sy ihop ryggtyg med armstödstyg. Var ju redan sytt för hand en gång men det var bara för att se vart jag skulle sy på maskin. De handsydda stygnen tog jag sedan bort och klippte kanten jämnare.
Sydde sedan på kragen. Den görs i samma tyg för att den kan synas lite när en ser fåtöljen framifrån. Sys med stickad kant för att det ska hålla bra, kragen dras bakåt, gör uppklipp och spikas.

Knappar! Jag valde att sätta knapparna som jag sett att det ska vara på en Farmor. Kanske att jag satt dom lite högre upp.


Ryggen. Pappen som var på ryggen var sliten och lite för liten så jag satte dit en ny. Ovanpå den spikade jag fiberfil. Den dämpar så att det inte låter ihåligt och hårt om en skulle knacka på fåtöljen. Pappen skapar fin form på ryggen och så ser en inte kanten som är spikad från framryggen.
Tyg ska ju också på ryggen såklart. Jag hade sådan tur! Tyget jag valt fanns det inte så mycket kvar av så jag visste inte om det skulle räcka till ryggen. Men det gjorde det! Fast jag kunde inte mönsterpassa förstås. Spände upp tyg på ryggen och sedan på armstöden. Vek in kanterna och smygsydde fast, spikade undertill.



Var ju tvungen att skriva att jag hade gjort den.
Sydde även en nackkudde. Inte efter mall som ska vara till den här fåtöljen egentligen men den blev rätt fin ändå.
KLART!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar